Sunday, 10 December 2017

LAPORAN PAMERAN

KONSEP NUMERASI DALAM PENDIDIKAN KHAS
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
BAHAN BANTU MENGAJAR
Konsep Operasi
Nama Aktiviti :
Operasi Tambah

Cara Pelaksanaan :

1) Guru menyediakan bahan-bahan yang diperlukan dalam aktiviti ini.

2) Guru memberikan penerangan cara menjalankan aktiviti, iaitu pelajar dikehendaki memasukkan beberapa batang aiskrim mengikut bilangan yang dinyatakan di atas mounting board.


Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
  1. Mounting board
  2. Gam
  3. Gunting
  4. Cawan kertas
  5. Kotak kecil
  6. Batang aiskrim
  7. Kertas plastik transparent


Nama Aktiviti :
Operasi Tolak

Cara Pelaksanaan:

1) Guru menyediakan soalan mudah yang melibatkan operasi tolak.

2) Pelajar diberikan satu tangan dan kemudiaannya menggunakan tangan tersebut untuk membuat pengiraan mudah.
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar:
  1. Batang aiskrim
  2. Gam
  3. Gunting
  4. Gambar berbentuk tapak tangan
  5. Kertas warna
  6. Kertas plastik transparent
Konsep Nombor
Nama Aktiviti :
Puzzle Nombor

Cara Pelaksanaan :

1) Guru menyediakan puzzle nombor yang dibuat dalam turutan tertib nombor.

2) Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan nombor berkenaan. Kemudian guru akan mengasingkan puzzle nombor tersebut.

3) Pelajar dikehendaki memadankan puzzle berkenaan mengikut bentuk yang mewakili nombor tersebut.


Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
  1. Kertas warna
  2. Kotak
  3. Gam
  4. Gunting

Nama Aktiviti :
Clip Card Games

Cara Pelaksanaan Aktiviti 1 :

1) Guru menyediakan kad yang mengandungi gambar.

2) Guru memberikan penerangan, iaitu pelajar dikehendaki memadankan nombor mengikut gambar jari yang mewakili bilangan nombor tersebut.


Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
  1. Mounting board
  2. Kertas
  3. Tali
  4. Gunting
  5. Ring
  6. Clip Paper
  7. Gambar jari dan nombor


Cara Pelaksanaan Aktiviti 2 :

1) Guru menyediakan kad yang mengandungi gambar berserta soalan.

2) Pelajar dikehendaki membaca soalan dan kemudiannya memilih jawapan yang tepat dan menandakan jawapan tersebut menggunakan penyepit kayu.
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :

  1. Mounting board
  2. Penyepit kayu
  3. Gambar
  4. Gam
  5. Gunting


Nama Aktiviti :
Kenali Bentuk Nombor

Cara Pelaksanaan:

1) Guru menyediakan bahan-bahan yang diperlukan.

2) Pelajar kemudiannya dikehendaki untuk memilih soalan di dalam cawan yang disediakan.

3) Berdasarkan soalan yang dipilih, pelajar dihehendaki menyambungkan bentuk-bentuk yang diinginkan dalam soalan menggunakan getah.     
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
  1. Gabus
  2. Kotak
  3. Kertas Pembalut hadiah
  4. Pin
  5. Getah




GAMBAR SEMASA PAMERAN BERLANGSUNG





Foto 1: Dr. Dahlia berkunjung ke booth kami dan bertanyakan soalan berkaitan bahan bantu mengajar(BBM)





Foto 2 : Salah seorang ahli kumpulan kami, berkunjung ke booth






Foto 3: Salah seorang daripada Kos ISMP Kesusasteraan Melayu melakukan aktiviti BBM yang melibatkan operasi tambah.









Foto 5: Ahli kumpulan lain berkunjung ke booth kami dan mendengar penerangan daripada salah seorang ahli kumpulan kami












0 comments:

Post a Comment