KONSEP NUMERASI DALAM PENDIDIKAN KHAS
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
Konsep Operasi
|
Nama Aktiviti :
Operasi Tambah
Cara Pelaksanaan :
1) Guru menyediakan bahan-bahan yang diperlukan dalam aktiviti ini.
2) Guru memberikan penerangan cara menjalankan aktiviti, iaitu pelajar dikehendaki memasukkan beberapa batang aiskrim mengikut bilangan yang dinyatakan di atas mounting board.
|
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
|
Nama Aktiviti :
Operasi Tolak
Cara Pelaksanaan:
1) Guru menyediakan soalan mudah yang melibatkan operasi tolak.
|
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar:
| |
Konsep Nombor
|
Nama Aktiviti :
Puzzle Nombor
Cara Pelaksanaan :
1) Guru menyediakan puzzle nombor yang dibuat dalam turutan tertib nombor.
2) Guru menerangkan kepada pelajar berkaitan nombor berkenaan. Kemudian guru akan mengasingkan puzzle nombor tersebut.
3) Pelajar dikehendaki memadankan puzzle berkenaan mengikut bentuk yang mewakili nombor tersebut.
|
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
|
Nama Aktiviti :
Clip Card Games
Cara Pelaksanaan Aktiviti 1 :
1) Guru menyediakan kad yang mengandungi gambar.
2) Guru memberikan penerangan, iaitu pelajar dikehendaki memadankan nombor mengikut gambar jari yang mewakili bilangan nombor tersebut.
|
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
| |
Cara Pelaksanaan Aktiviti 2 :
1) Guru menyediakan kad yang mengandungi gambar berserta soalan.
|
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
| |
Nama Aktiviti :
Kenali Bentuk Nombor
Cara Pelaksanaan:
1) Guru menyediakan bahan-bahan yang diperlukan.
2) Pelajar kemudiannya dikehendaki untuk memilih soalan di dalam cawan yang disediakan.
|
Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan bahan bantu mengajar :
|
GAMBAR SEMASA PAMERAN BERLANGSUNG
Foto 1: Dr. Dahlia berkunjung ke booth kami dan bertanyakan soalan berkaitan bahan bantu mengajar(BBM)
Foto 2 : Salah seorang ahli kumpulan kami, berkunjung ke booth
Foto 3: Salah seorang daripada Kos ISMP Kesusasteraan Melayu melakukan aktiviti BBM yang melibatkan operasi tambah.
Foto 5: Ahli kumpulan lain berkunjung ke booth kami dan mendengar penerangan daripada salah seorang ahli kumpulan kami
0 comments:
Post a Comment